تاریخچه فرش دستباف (فرش پازیریک)

پازیریک قدیمی ترین قالیچه ی جهان است و قدمت آن به قرنها پیش از میلاد مسیح برمیگردد. بنا بر گفته رودنکو دانشمند روسی این فرش متعلق به زمان آشوریان پارس است. این دانشمند که در سال ۱۹۴۹ میلادی خود فرش را در کنار برخی اشیای دیگر باستانی در گور یخ زده پیدا کرده از قدمت آن مطمئن است.
خوب است بدانید گوری که قالیچه در آن قرار گرفته بود در شمال کوهستان آتایی که در مرز مغولستان واقع شده و متعلق به پادشاه سکایی بوده یافت شده است. سکاها مردمانی کوچ نشین و ایرانی تبار بوده اند که در سالهای پیش از هخامنشیان می زیسته اند، برخی اعتقاد دارند که این قالیچه متعلق به نینواست و برخی دیگر آن را متعلق به مادها و پارتها نسبت می دهند.

                                                                                                                                                                                                                       ادامه دارد
طبق بررسی هایی که رودنکو بر طرحهای تخت جمشید انجام داده شباهتهای زیادی بین طرحهای این دواثر قدیمی پیدا شد و به همین دلیل قالیچه را به زمان هخامنشیان و قرون ۴و۵ پیش از میلاد نسبت داده اند و سن پازیریک را ۲۵۰۰سال پیش از میلاد تخمین زده اند.
پازیریک این هنر غنی ایرانی در حال حاضر در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری میشود.اندازه دقیق این قالی ۱.۹۸در ۱.۹۸ متراست و دارای ۳۶۰۰گره میباشد. همه عناصر و موتیفهای موجود در آن از جمله سوارکاران، گوزنها، گلها، حیوانات اسطوره ای همگی برگرفته از هنر ایرانی ست و همچنین رنگهای شاد و سرزنده به کار رفته وجه مشترک بین این فرش و هنر ایرانی میباشند.
گذشته از این طرحهای منقش بر این قالی کاملا آیینه ای از فرهنگ، هنر، طبیعت مردمان کهن ایرانی است نکته قابل توجه دیگر این است که جنس آن از الیاف و پشم است که پس از مدتی کوتاه تجزیه میشود و از بین میرود.حتی از پادشاهی که در این گور دفن شده بود هم چیزی جز استخوانهایش باقی نمانده بود اما این قالی پشمین تا به امروز سالم مانده است و دلیل سالم ماندن آن میتواند سرمای کوهستان باشد که کاملا منجمد شده و به همان صورت باقی مانده است.
? و اما چگونگی کشف این قالی، هنر غنی ایران زمین:
فرش پازیریک در دره ای با نام پازیریک و در مقبره ای بسیار قدیمی که اغلب آن تخریب شده بود در مرز مغولستان کشف کرده اند.                                                      ادامه دارد
پازیریک را در حالی پیدا کردند که در قبری سر پوشیده با لایه یخی ضخیمی حفاظت شده بود‌ این بخ در واقع چیزی حدود ۲۵ قرن از پازیریک مراقبت کرده است.
این دره جزئی از کوه آلتایی بوده و ارتفاع این کوه ۵۴۰۰ متر است و آب و هوایی بسیار سرد دارد و بهمین دلیل تمام وسایلی که با پازیریک در گور بوده فریز شده و تاکنون باقی مانده است.از جمله جسد بانویی که به احتمال زیاد از اشراف سکاها بوده که در تابوتی قرار گرفته و در کنار خود اشیای گرانبهایی از جمله همین فرش را داشته است. از دیگر اشیاهای گرانبها میتوان به یک درخت کاج اروپایی، روسری طلا کاری شده، ظروف هدیه فاخر نام برد.

                                                                                                                                                                                                                    ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *