از اقتصــاد مقاومتــی عبــور کردیـم

مصاحبه با علی‌اکبر رضایی؛ مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی «پویا پازیریک ایساتیس»

 

پیش‌درآمد مصاحبه

در ورودی اولین نمایشگاه صنعت شستشوی ایران در بوستان گفتگو، در پس‌زمینه‌ی یکی از غرفه‌ها بنری نصب شده بود مشتمل بر یادداشت‌های حدود پنجاه مدیر قالیشویی در مورد کیفیت دستگاه‌های تولید شده توسط شرکت «پویا پازیریک».

نمی‌شد بی‌تفاوت از کنارش گذشت. وقتی پنجاه نفر از اصحاب صنف قالیشویی در داخل و خارج کشور بر کیفیت ابزار کار هر روزه‌شان قاطعانه گواهی بدهند، می‌توان به عنوان دستمایه‌ای ناب برای بحث پیرامون کیفیت کالای ایرانی به آن نگاه کرد. بعد از پرس‌وجویی کوتاه، پای بحث با مدیرعاملش نشستیم.

سری پر سودا و ایده‌هایی تازه دارد. موی زیادی سپید نکرده اما به تجربه‌ای تکیه زده که آن را در طول سال‌های شروع جوانی با مرارت به دست آورده. امروز هم تجربه‌هایش را با تخصص گروهی جوان‌تر از خودش آمیخته و طرح‌هایی نو درانداخته است. انرژی سرشار و نگاه عمیق و وسیعش آینده‌ای روشن را مژده می‌دهد. «علی اکبر رضایی» متولد 1359 در یزد، مدیرعامل شرکت پویا پازیریک ایساتیس، سازنده‌ی پیشرفته‌ترین ماشین آلات صنعت شستشوی فرش. بخشی از گفتگوی بی‌مقدمه با او را بخوانید:

 

– از انگیزه‌ی اولیه برای شروع کارتان بگوئید.

– در ابتدا، فعالیت‌مان را با هدف ارتقاء فرآیند شستشوی فرش در قالیشویی‌های کشور و تبدیل این کسب‌وکار از شکل  سنتی به شکل صنعتی شروع کردیم. اولین رویکردمان هم این بود که  برای صنعت شستشو افتخار آفرینی کنیم. نتیجه این رویکرد را امروز می‌توانید از زبان بازدیدکنندگان نمایشگاه جویا بشوید.

– پشتوانه علمی هم برای کارتان دارید یا به کلی متکی به تجربه‌اید؟

– هسته مرکزی نیروهای شرکت پازیریک همه از متخصصان خوشنام عرصه‌های علمی و دانشگاهی هستند که بسترهای مطالعاتی دقیقی برای تولید هر کدام از محصولات فراهم کرده‌اند. در واقع غنای محصولات ما علاوه بر استفاده از تجربیات پیشکسوتان و همکارانمان، متکی  بر مطالعات علمی است. با این حساب دور از انتظار نیست که پیشرفته‌ترین تکنولوژی شستشو را نه تنها برای کشورمان، بلکه برای دنیا به ارمغان بیاوریم. به عنوان مثال فن آوری استفاده شده در دستگاه شستشوی تولیدی ما، که تحت عنوان «شستشوی پازیریکی» از آن یاد می کنیم تلفیقی از چند تکنولوژی بدیع به کار رفته در صنایع مختلف است، شاید اصطلاح «microwave» یا «ریز ارتعاش» را شنیده باشید، این فن آوری تا پیش از این یک فرآیند صرفاٌ متکی به الکترونیک بوده که ذاتاٌ آمیخته با ظرافت است ولی ما موفق شدیم برای اولین بار آن را به صورت مکانیکی در آوریم دستگاه شستشوی ارتعاشی ما کاملاٌ متکی به این الگوست و به طور کلی این اتفاق برای اولین بار در جهان  در صنعت شستشو رخ داده است.  این ادعای ما، هم سال گذشته در نمایشگاه Texcare در فرانکفورت آلمان و هم در این نمایشگاه توسط اهالی فن و متخصصان تأیید شد.

– گمان می‌کنید توانسته‌اید قله‌ی صنعت شستشوی فرش را فتح کنید؟

– بگذارید پاسخ‌تان را اینطور بدهم؛ نه تنها معتقدیم بالای قله ای ایستاده‌ایم که ارتفاعش به اندازه زحمات تمام پیشکسوتانمان هست، بلکه با جرأت می گویم قله را هم با اتکای اولیه به داشته های موجود در حوزه شستشو ساخته ایم، اما فن آوری هایمان کاملاٌ جدید و ابداعی است.  یعنی تا پیش از این، اصلا صنعت شستشوی فرش تا این اندازه ارتقاء نداشته است. تاکید می کنم  که این موقعیت را در درجه اول مدیون تلاش های همکارانی هستیم که در گذشته در این حوزه دست به آفرینش هایی زده اند.البته حالا هم این ظرفیت را در همکارانمان می بینیم که ممکن است در آینده کیفیت کار را از این هم فراتر ببرند. به عنوان عضوی از خانواده پازیریک شخصاً آرزو دارم این اتفاق بیفتد و نیز بتوانیم  با همگرایی جامع اصحاب صنف امان اعم از صنعتگران و قالیشویان سراغ مباحث حیاتی تری مثل تصفیه آب برویم. با این تفسیر باید عرض کنم در دیدگاه ما، قله ای مبتنی بر تعبیر شما وجود ندارد. بلکه تمام تلاش ها را قدم هایی در مسیر پیشرفت می دانیم که دیگران حدی از آن را پیموده اند و ما آن را ادامه می دهیم، البته در این مسیر اگر موفقیتی حاصل شده آن را خالصانه به پیشگاه ایران و دوستداران آن تقدیم می کنیم.

اجازه بدهید به بحث آب برگردیم، اینکه دغدغه بحران آب در کشور مدت هاست پس زمینه ی فکری ما شده و وظیفه می دانیم برای این درد مرهمی بسازیم. خدا حفظ کند پرفسور کردوانی –پدر علم کویر شناسی ایران- را، ایشان جمله و هشدار معروفی با این مضمون دارند که؛ «در آینده نزدیک بحران آب ایران را خواهد بلعید» ما هم تا اینجای کار در سهم خودمان توانسته ایم با تولید ماشین آلات مدرن مصرف آب را بهینه کنیم اما هرگز این را کافی نمی دانیم. در حال حاضر با جدیت مشغول تحقیق در خصوص تصفیه آب ارزان برای قالیشویی ها هستیم. در همین راستا پیشنهاد داریم سال آینده نمایشگاهی مستقل با عنوان «تصفیه و مصرف بهینه آب» برگزار شود تا کلیه صنایعی که با مصرف زیاد آب سر و کار دارند را در بر بگیرد. علاوه بر این‌ها، به دلیل مصرف غیر بهینه هفتاد درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی، تصمیم داریم که در زمینه کشاورزی مدرن و تولید محصولات ارگانیک هم وارد شویم. موضوع آب و سلامت آن به عنوان مایه ی حیات آنقدر برای خانواده پازیریک در اولویت است که همین روزها هم به عنوان یک فعالیت جنبی مشغول تولید محصولات رسانه‌ای با هدف فرهنگ سازی  «زندگی زیبا و سالم» هستیم تا بتوانیم برخی از ناهنجاری‌ها را با پرداخت فرهنگی به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

 

– از سر و شکل کارتان برمی‌آید که گوشه چشمی هم به مطرح شدن نام تجاری‌تان دارید!

– البته در وهله‌ی اول مطرح شدن کیفیت کار برایمان مهم است  معتقدیم کیفیت کار که ممتاز باشد خود به خود مطرح شدن نام و نشان را در پی خواهد داشت، نمونه اش حضور خودجوش شما در این غرفه است  که از عنایت شما به کالا ی ایرانی  حکایت دارد. حالا که به نام توجه کردید، در آینده نزدیک هم منتظر محصولات جدیدی با این نام باشید. این‌ها همه در راستای چشم‌انداز شرکت است که تحت عنوان «دستیابی به جهان زیبا و سالم» از آن یاد می‌کنیم.

– اشاره‌ای به حضورتان در نمایشگاه تِکسکِر آلمان داشتید. توفیقی هم در آنجا کسب کردید؟

– از آنجا که تنها نماینده فن آوری نوین ایرانی در آن نمایشگاه بودیم و دستاوردهای مهم و بی سابقه ای را هم در آنجا رونمایی کردیم مورد استقبال خوبی قرار گرفتیم. نمونه این دستاوردها، سریع ترین دستگاه آبگیر فرش  در دنیا بود که رکورد آبگیری فرش در دو و نیم دقیقه را دارد و نیز دستگاه شستشوی ارتعاشی فرش، که نگاه ها را به سمت محصول ایرانی جذب کرد. در همان مدت کوتاه هم توانستیم فروش های خوبی به قالیشویی های دو شهر مهم اروپا یعنی لندن و فرانکفورت داشته باشیم. در این زمینه می‌توانم به تقاضای چند شرکت اروپایی و آمریکایی اشاره کنم که خواستار اخذ نمایندگی فروش محصولات‌مان هستند. با استناد به همین موفقیت‌ها، افتخار مجموعه‌ی پازیریک این است که با استفاده از تمام ظرفیت های ناب ایرانی، در حد و اندازه خودش توانسته است از مرزهای اقتصاد مقاومتی عبور کند و به اقتصاد پیشرو برسد. باز هم حاضریم که خالصانه تمام تجربیات و داشته هایمان را برای اعتلای صنعت کشور در اختیار همکاران بگذاریم.

– و حرف آخر!

– حرف ما قبل آخر اینکه؛ شرکت پازیریک در مسیر اهدافش تا حدودی تنهاست و دست یاری و همدلی خودش را به سمت همه‌ی دلسوزان کشور اعم از بخش خصوصی و مسئولین دولتی دراز کرده است. بنده از این تریبون رسماً اعلام می‌کنم؛ از همه کسانی که آینده این سرزمین برایشان مهم است کمک می طلبیم تا بتوانیم  با تصمیم‌های بجا و فعالیت‌های درست، کمک شایانی به عبور کشور از اقتصاد مقاومتی و رسیدن به اقتصاد پیشرو داشته باشیم.

و حرف آخر اینکه؛ حمایت از سرمایه های انسانی پیش نیاز حفاظت از سرمایه های طبیعی است به عبارت دیگر؛ چنانچه بخواهیم حافظان خوبی برای منابع و سرمایه های طبیعی مان داشته باشیم؛ ناگزیریم توجه به نیروهای علمی و دانشگاهی کشور را به عنوان یک اصل در دستور کارمان قرار دهیم. این کلید موفقیت جوامع پیشرو است.

“برگرفته از نشریه نساجی کهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *