خشک شدن چشمه علی در شهر ری

شستن فرش در چشمه علی

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر ری اعلام کرد:
در یکی دو روز گذشته ناگهان سطح آب در چشمه علی، شهر ری پائین آمده و این چشمه خشک شده است.
باروی ری، کتیبه فتحعلی شاه، چشمه هشت هزار ساله که با اعتقادات مردم عجین شده و همگی جزو محوطه ای تاریخی و یکی از مناطق نمونه گردشگری تهران هستند که نام باستانی چشمه اش( سورینی) و احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان بوده، اما بعدها به یاد امام علی ( ع) به چشمه علی معروف شد.
اما حالا و بعد از گذشت حدود ۸ هزار سال از قدمتی که برای چشمه علی شهر ری میدانند، امیر مصیب رحیم زاده رییس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر ری میگوید:
سطح آب در محوطه کم است، هر چند آب به دلیل برداشتهای آب زیر زمینی و ایجاد چاههای کشاورزی توسط مردم به مرور در همه جا کم شده بود، اما در چشمه علی شهر ری به طور ناگهانی متوجه شدیم که آب در این منطقه تاریخی طبیعی، خشک شده است. و با تاکید بر لزوم انجام مطالعات زمین شناسی برای پی بردن به علت کم آبی ادامه میدهد:
میراث فرهنگی باید در مکاتبه با دستگاههای دولتی از زمین شناسان بخواهد تا هر چه زودتر مطالعات زمین شناسی را در این منطقه انجام دهند تا به نتیجه قطعی و علت دقیق این قضیه برسیم. او در پاسخ به پرسش ایسنا که آیا در طول سالهای گذشته متوجه کم شدن بیش از حد آب در این محوطه طبیعی نشده بودید، ادامه میدهد: در هر صورت این اتفاق به مرور زمان رخ میدهد، چون آب در همه محوطه ها در حال پایین آمدن است، برداشتهای آب زیرزمینی زیاد شده است.
مردم منطقه چشمه علی شهر ری در گذشته این آب را مقدس میدانستند و روزهای قبل از نوروز فرشهای خود را در آن شستشو میدادند، با این نیت که ناپاکی را از زندگی خود دور کنند.

شستن فرش در چشمه علی 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *